divendres, 25 de novembre del 2011

Discriminació i acció positiva

En aquests temps de crisi, sembla que hi ha coses que devenen secundàries; fins i tot desapareixen de qualsevol conversa quotidiana, i tanmateix estan més presents que mai. És el cas de la discriminació. Discriminació de gènere, per origen, per diversitat funcional, per ètnia...
Hi ha molts tipus de discriminació, i en podem trobar-ne exemples per tot arreu: els salaris més baixos de mitja que reben les dones front als homes; no deixar passar a una discoteca a un gitano només per ser d’aquest origen ètnic; la selecció de personal que deixa fora directament a aquell que s’anomena Mohammed...

En tots aquests casos la discriminació és directa. Clarament s’actua contra un grup de persones col·locant-les en una posició de desavantatge. En aquest tipus de discriminació hi ha una intencionalitat per que s'assumeixen alguns prejudicis: menor capacitat, vinculació a la delinqüència, agressivitat... Aquesta discriminació, com és lògic, és il·legal; la llei protegeix a totes les persones contra aquells que els discriminen per raons de sexe, origen, cultura, religió, etc, i les penes poden anar des de multes a presó.
 Hi ha, però, una altra manera de discriminar menys “oberta” o menys “descarada”, i que també és il·legal, encara que no tothom ho sap. És la discriminació indirecta, definida com els criteris, pràctiques, decisions, contractes, pactes individuals, i fins i tot disposicions legals o reglamentàries, aparentment neutres, que poden ocasionar un clar desavantatge particular a una persona en relació a d’altres per raó d’origen, sexe, etc.
Per exemple, exigir  en una oferta de treball certa altura als aspirants, quan aquesta no és imprescindible per al desenvolupament del lloc de treball, pot excloure a una part molt important de dones o de persones d’un origen determinat. Un altre exemple és el cas de sol·licituds de lecto-escritura per a ocupacions de molt baixa qualificació que no la requereixen, de manera que una part representativa de la població gitana queda exclosa i sense opcions d’accedir al mercat de treball. Amb la discapacitat també són molts exemples que podrien posar, i què dir de l’orientació sexual, quan només un grapadet de països permet casar-se a persones del mateix sexe (de moment, també el nostre...).

Són milers i milers les situacions quotidianes amb que les persones en desavantatge es veuen discriminades, malgrat l’empara legal. Sortosament d’Europa ens venen les directrius 43/2000 (d’igualtat racial), i la 78/2000 (d’igualtat al treball), que pretenen garantir a l’àmbit de la Unió Europea la lluita contra tota mena de discriminació directa i indirecta, independentment de la intencionalitat del subjecte que la realitza. Aquesta normativa i la seua transposició a l’Estat espanyol, no obstant, passa pràcticament desapercebuda per a la majoria de la gent que no ens movem en aquest àrea.

En aquesta línia, les recents eleccions del 20-N han paralitzat el procés d’aprovació de la Llei d’Igualtat de Tracte, esborrany de la qual ha estat elaborat amb participació dels agents socials, de Ongs, i de diferents actors implicats, i amb molt de contingut explícit que haguera permès defensar realment els més desfavorits i perseguir als discriminadors. Caldrà veure com queda si finalment és aprovada en aquesta nova legislatura...
Però mentrestant, i al marge de la legislació que fa il·legal qualsevol tipus de discriminació, cal continuar avançant per la igualtat real de tots els ciutadans, independentment de les seues creences, orientacions, capacitats, pertinença a un determinat col·lectiu, etc. I com que el punt de partida no és el mateix per tothom, cal continuar apostant per l’Acció Positiva.

Recorde quan, farà uns 20 anys, als meus anys de militància en un sindicat estudiantil (Itaca-Bea), fruit de la meua innocència o ingenuïtat, era clarament contrari a la aplicació de mesures de “discriminació positiva”, que dèiem aleshores. Encara dec conservar per algun lloc aquell article que vaig publicar amb el pseudònim d’Ilich, a la revista que fèiem a la Facultat, Arreu.

Amb el pas dels anys te n’adones que les coses no es poden assolir sense suport, i quan en una cursa, hi ha persones que ixen des de molt arrere, és impossible que arriben a la meta amb la resta, i per això cal establir accions que les col·loquen al menys en un lloc on tinguen més oportunitats.
En l’accés a l’ocupació, és on més clarament es veu la necessitat de l’acció positiva. Amb una taxa d’atur de les persones immigrants més de deu punts per sobre de la dels autòctons, amb un 65% d’inactivitat (laboralment parlant) de les persones amb alguna mena de discapacitat, amb un atur que duplica la mitja en el cas de les persones gitanes, etc, resulta evident que s’han de prendre mesures que afavoreixin a aquests col·lectius per aconseguir una feina. Per que si tots els aturats en aquest context de crisi tenen dificultats per trobar treball, les persones que pertanyen a aquests col·lectius ho tenen molt més complicat: tenen molts menys recursos, menys xarxes de suport, y per contra molt més elements de discriminació , i per tant, no es troben amb igualtat d’oportunitats front a un mercat laboral que tendeix a expulsar-los.

I en aquesta línea treballem algunes persones des de organitzacions sense ànim de lucre: formant i capacitant a les persones més vulnerables per que puguen accedir a un treball digne, orientant-les per que desenvolupen les ocupacions més adients a les seues capacitats, interessos i potencialitats, informant-les sobre els seus drets i deures, i intermediant amb les empreses per garantir que aquestes contracten en funció de les competències requerides i no d’estereotips poc fonamentats. I paral·lelament, ens adrecem a tota la societat per fer veure que necessitem mercats inclusius, on tots i totes tenen cabuda, i on tots i totes poden aportar molt.
Per que en aquests temps de crisi no fer-ho és un luxe que no ens podem permetre. Des d’un punt de vista estrictament economicista, la discriminació suposa un malbaratament de recursos, es a dir, implica no aprofitar tot el potencial que tenen les persones, tota la riquesa que aporta la diversitat (d’això ja en parlaré en un altre post...); però sobre tot, la lluita contra la discriminació és una obligació ètica d’una societat que deu apostar per que les diferències entre les persones no suposen una desigualtat en les oportunitats que aquestes tenen com a ciutadanes.

Esperem que el sutnami del PP no ho oblide...

7 comentaris:

  1. Hola Pinito. Yo pido discriminacion positiva para los charnegos en Catalu;a, los churros en Valencia, o los extreme;os en el Pais Vasco. En esa comunidades perifericas, contaminadas de valores decadentes, los poderes publicos ejercen una politica xenofoba disfrazada de otra cosa donde se privilegia al nacido alli y se penaliza al que llega de fuera para aportar su esfuerzo y valia. Todas las discriminaciones relatadas arriba se quedan cortas con las practicadas por las administraciones perifericas. 40 millones de personas estan expulsadas del mercado laboral publico catalano-valenciano por el simple hecho de no parlar la llengua de la antiga corona. Conozco la respuesta: que lo aprendan!, o en Francia se exige frances!, pues aqui catalan!. Argumentos de peso...de peso identitario, nacionalista, exluyente, xenofobo. Penalizar el acceso a un puesto de trabajo de barrendero, medico, conductor de autobus, piloto, enfermero, bombero, gasolinero, o cocinero por no conocer la llengua es discriminacion, que genera una doble injusticia: la del derecho de acceso a un puesto de trabajo en igualdad de condiciones de millones de personas que nacieron con ese derecho posteriormente arrebatado, y la del empobrecimiento de los sevicios publicos de las regiones perifericas decadentes por la imposicion de criterios arbitrarios para cubrir puestos claves de los servicios publicos.
    Hui, el Tio Canya parla castella, i cuan va a baixar a Valencia va a fer cua trews vegades en presentar uns papers per no saber expresarse en llengua de forasters. El seu chiquet va a anar a la escola i le varen parlar en llengua valenciana, i per por a que el senyor mestre li fera alguna pregumpta, i la escola va odiar...
    Com veus, en la vella europa sempre es comet la mateixa injusticia: la imposicio de la fotuda identitat.

    ResponElimina
  2. Estimado amigo Maño:

    En esta ocasión difiero completamente... No he querido mencionar intencionadamente el tema de la lengua en mi entrada, para no contaminar el mensaje de fondo con un tema que sé es controvertido. Pero tu comentario me hace plantearme la necesidad de una entrada específica para hablar de esta cuestión. De momento, sólo comentarte que en todo el ámbito dels Països Catalans, la lengua sigue siendo un motivo de discriminación hacia los catalano-hablantes. Se dan muchísimos casos de discriminación indirecta, y sigue siendo más necesario que nunca medidas de acción positiva hacia los mismos, precisamente porque como menciono en mi entrada, el punto de partida es muy diferente y por tanto es necesario seguir dando apoyo para llegar a la igualdad. Una prueba de ello es: cuántos diarios se leen en Valencia en valenciano/catalán; cuántas televisiones se ven en esta lengua; a cuántas páginas web escritas en este idioma se accede... Tu argumento lo oigo a menudo en mi trabajo, de quienes precisamente son especialistas en discriminación, pero desconocen absolutamente la realidad cotidiana de los catalano-hablantes en el lugar que han nacido, y desconocen que simplemente por hablar la lengua que aprendieron de sus padres, el adverso entorno les discrimina y les fuerza a hablar y escuchar la "lengua del imperio", y cuando ejercen su derecho a expresarse en su propia lengua les convierte en activistas políticos...

    En fin, lo dicho, prometo una entrada específica para hablar de este tema...

    En cualquier caso, muchas gracias por tu comentario, y por seguir mi blog a 6000km de distancia...

    Un abrazo

    ResponElimina
  3. Amigo Pinito,

    Se que este es un tema especialmente sensible para ti, es por ello que sacandolo a debate me aseguro rios de tinta contigo.
    El mundo no es perfecto, ni esta hecho a medida de cada uno. El problema de los identitarismos es que a menudo anteponen proyectos a derechos, sin importar si se llevan un par de generaciones por delante. Hay derechos y derechos. Entre el derecho a un trabajo digno, mas todos los que el ejercicio de este derecho conlleva (derecho a una vivienda, educacion.....), y el derecho a expresarse en la lengua que uno elija no hay duda: prevalece el derecho al trabajo. No es legitimo negar el segundo derecho, pero es un atropello anteponer el segundo al primero.
    Si en lugar de empenarnos en formar pequenas naciones nos dedicaramos a disfrutar de la vida y aceptarla como viene seriamos no solo mas ricos, sino mucho mas felices.

    I recorda: Hui, el Tio Canya ja no es de la Pobla, sino de Gestalgar.

    ResponElimina
  4. Joder, maño, como en los viejos tiempos... así da gusto...

    Indudable que por encima de muchas cosas está el derecho al trabajo. De eso va precisamente el contenido de este artículo: de los problemas de discriminación que tiene millones de personas para acceder a un empleo en condiciones de igualdad. Y las barreras lingüísticas son a menudo una limitación para muchas personas extranjeras en toda España. Curiosamente ni en Catalunya ni el Valencia, los inmigrantes tiene más dificultades para conseguir un empleo que en Albacete o Huesca (y cuando quieras te lo puedo mostrar con datos de la EPA con los que trabajo a diario. En cualquier caso los elementos de discriminación en el empleo son tantísimos y los sufren tantísimas personas, que por que un puñado de opositores "aspirantes a mendigar un puesto en la administración de cualquier regioncilla caciquil" (como me decías en tu último mail), lo tenga un pelín más difícil, tampoco pasa nada... los que se mueren de hambre son otros, y por otras razones...

    Ah! y tendrías que ver a la Comarca de Los Serranos en les manis del 25 d'abril...

    Pero lo que más me sorprende de tu escritos es lo bien que recuerdas el Tio Canya... seguro que te has llevado el "deixem que rode la roda" a Canadá...

    Espero tu respuesta... que no decaigan los rios de tinta...

    ResponElimina
  5. El Tio Canya lo tengo grabado a fuego en el cerebro. No se porque, pues en general tengo mala memoria, pero esas canciones me salen de carrerilla. Debe ser que las aprendi cuando aun tenia dos neuronas.
    Lo del empleo. Ya se que en el sector privado no hay problemas por no saber valenciano. Porque iba a haberlos, si el valenciano no lo habla casi nadie. De ahi el considerar una discriminacion hacia la mayoria que no lo habla el reservar los puestos de la administracion para los pocos que lo hablan. Este proceder, en una economia pseudosovietica suigeneris paellodominguera arenaloide de corte fallero como la que tenemos, en la que los unicos salarios medio dignos que quedan son los del sector publico, es un atropello. Aunque es evidente, que es solo cuestion de tiempo que los salarios publicos se desplomen con el resto de la economia, pero explicarle esto al personal es tan complicado como lo fue explicarles lo de la burbuja inmobiliaria.
    Anyway, a parlar valencia i a menjar boniatos.

    ResponElimina
  6. Ya veo que el tema de la lengua se ha convertido en un tema sensible para ti... en fin, yo ahora estoy entregado al aprendizaje del inglés, mi gran asignatura pendiente. Espero poder sacarle partido cuando vaya a visitarte...

    ResponElimina
  7. El ingles si que es jodido. Ya me lo podian haber ensenado en condiciones en la escuela. Entonces nos ensenaban catecismo y latin!. Asi nos va. Ponte a pedirle una linea de crdito a un banco canadiense en latin!, aunque tambien le puedes poner una vela a la virgen.

    ResponElimina